Как да снимаме по време на концерти и представления
Всеки от нас би бил горд като фотограф, ако може сам да заснеме любимия си изпълнител на сцената, вместо да си изреже снимката му от някое списание. Но снимането по време на концерт е съпътствано от доста трудности. Общо взето, колкото е по-известен изпълнителят, толкова по-трудно е да му направиш снимка. Звездите обикновено са капризни и суетни по отношение на това как изглеждат.
На концерта на кварталната банда в местното читалище, можеш да се качиш и на сцената и да снимаш изпълнителите “от упор” със светкавицата. Имаш достатъчно време за експерименти, никой не те притеснява, по-скоро ти притесняваш музикантите.
Калин Василев
Canon EOS 5D, 135 mm, f-2 ISO 1600, 1/100 sec
Можеш да си поиграеш с бавни скорости, например, които да размажат фона и движението, а със светкавицата да фиксираш интересен момент.
По-различно обаче стоят нещата с някоя световна мегазвезда.
>>>> Концертът на DEEP PURPLE в Пловдив <<<<
По правило на подобен концерт има двойна охрана – една от страна на организаторите, друга от страна на изпълнителите. На такива концерти не се допуска внасянето на големи фотоапарати и видеокамери. Критерият най-често е цветът на апарата и размерите му. Ако апаратът е черен и голям, значи “не може, забранено е да се правят професионални снимки по време на концерта”. Ако е сребрист и малък – имаш шансове да минеш с него. Особено ако има и функцията на телефон.
Хосе Джеймс, A to Jazz
Canon EOS 6D, 300 mm, f-5.6, ISO 2500, 1/320 sec
В това разделение има известна логика, тъй като малките любителски апаратчета не могат да заснемат нещо повече от общ план на сцената, където изпълнителят ще бъде като точка и най-често размазан. Макар че има и изключения – добре подбраният компактен апарат с ултразум и стабилизатор ще се справи сравнително добре в подобна ситуация.
Сентиментъл Суингърс
Canon EOS 6D, 135 mm, f-2 ISO 1600, 1/320 sec
Друга трудност е голямото разстояние до сцената и ниската осветеност на повечето от концертите. Така и никога не разбрах, защо звездите трябва да свират в полумрак и как си виждат нотите в тъмното, но това е друга тема…
За да направим снимката си е необходимо апаратът ни да има светлосилен обектив (желателно със стабилизатор на изображението) и възможност за снимане на високи чувствителности. Както и обективът да е с възможно по-голямо приближение.
Дони, концерт на “Фондацията”
Canon EOS 5D Мк3, 210 mm, f-5.6 ISO 320, 1/320 sec
Най-доброто решение е ДСЛР или компактен ултразум (или хибриден) апарат със стабилизатор. ДСЛР-ът е за предпочитане, но само ако е с подходящ обектив – дългофокусен и светлосилен. Предимството на компактния пък е безшумния затвор (и въртящия дисплей при някои модели – не е необходимо да е пред очите ни за да снимаме)
Разбира се, стабилизаторът не е панацея, той компенсира до някаква степен вибрациите на ръката по време на снимане, но не може да компенсира движението на изпълнителите.
София фолк фест
Canon EOS 5D, 200 mm, f-2.8, ISO 640, 1/640 sec
Включването на светкавица по време на концерт не е добро решение. От една страна, едва ли ще сте на подходящо разстояние от изпълнителя за да можете да го осветите със светкавица (особено пък вградената, която има обхват под 5 метра), от друга – светкавицата пречи на околните, а и ви издава че снимате и можете да имате проблеми с охраната.
Яна Маринова в “Жената е странно животно”
Canon EOS 6D, 135 mm, f-2 ISO 250, 1/250 sec
Съветите ми за снимане в тези условия са – вземете си билет на предните редове, възможно най-близо до сцената (е, разбира се, най-доброто решение е официалната акредитация, но ако вие сте фотограф от такъв калибър, че ви канят да снимате по време на концертите на звездите, едва ли би ви интересувала тази статия). Не включвайте светкавицата. Не дръжте апарата през цялото време пред очите си. Когато не снимате може да е в чантата през рамото ви, все пак е добре да се порадвате и на това което се случва на сцената.
Рамзес Родригес – концерт на Роберто Фонсека в София лайв клуб
Canon EOS 6D, 300 mm, f-5.5 ISO 1000, 1/60 sec
Изберете възможно най-високото ИСО, при което снимките биха излезли добре. Изберете възможно най-високата скорост на затвора, която ви позволява да направите снимка без да се размаже изображението. Стремете се да не мърдате когато натискате спусъка на апарата, ако имате възможност подпрете се или подпрете апарата на нещо. Стремете се да уловите изпълнителя в момент, когато е застинал на сцената.
Кирил Маричков, концерт “Цвете за Гошо”
Fuji S5Pro, 210 mm, f-5.6, ISO 1250, 1/200 sec
Избягвайте, доколкото е възможно, микрофоните пред лицето. Конвертирането в черно-бяло е решението за скриване на цветния шум, който в доста от случаите е неприятен.
И разбира се, не забравяйте след концерта да изтриете всички снимки, които според вашите критерии не стават за показване, защото със сигурност ще има много такива
>>> Разгледайте още снимки на любими изпълнители на сцената <<<<
Лили ъф дъ Уест
Canon EOS 5D Мк3, 135 mm, f-2, ISO 4000, 1/320 sec