В класическата лентова фотография, понякога се случва светлина да прониква към светлочевствителния материал (негатив или диапозитив) не само през обектива, откъдето трябва, но и през случайни пролуки. Такива могат да бъдат пукнатини в касетката на филма. Или в резултат на небрежно отваряне на филма на недостатъчно тъмно. Или износени уплътнители на задния капак на фотоапарата… Резултатът от такова проникване на допълнителна светлина (цветни утечки или Light leaks) е осветяване на част от кадъра и оцветяването му в различни тонове.
Light leaks върху незаснет, празен кадър, върху маската на филма.
В класическата фотографиятова това се смята за дефект. Наскоро вадих на хартия подобни кадри в едно фотоателие и собственикът, който е един от майсторите фотографи от старата школа ми каза “Жоро, навремето такива кадри ни беше срам да ги копираме, а сега мацате цифровите изображения с подобни “ефекти”. В известна степен човекът има право. Преди години въпрос на професионализъм е било да избягваш всякакви подобни дефекти, които са издавали или небрежно отношение към процеса или неподържана, вехта фототехника.
Днес обаче, в ерата на цифровата фотография изображенията са толкова еднакви, стерилни и изчистени от дефекти, че в голямата си част стоят скучни. И за да им вдъхнем живот, емоция, настроение, усещане за hand made, прибягваме до дефектите от времето на класическата фотография. Наскоро търсих в интернет Light leaks за видео и попаднах на пакети с цени от по 500$ за няколко цветни утечки. Явно бизнесът с дефекти върви, щом и реномирани фотопроизводители се втурнаха да правят обективи с оптични схеми от преди век и половина, като Petzval.
Подобни на Light leaks са и флеърите. Това са вътрешни отражения от лещите на обектива, които оцветяват или прогарят част от кадъра.
Допълнителното оцветяване на лявата част на кадъра засилва усещането за контражурна светлина.
Цветните петна поставяме във Фотошоп или друга редактираща програма, като нов лейър върху снимката, в режим SCREEN.
По този начин маската изчезва и върху снимката остава видим само ефекта.
В някои кадри ефектът може да се слее с обстановката, а в други прогарянето и оцветяването на отделни участъци, могат да скрият нежелани елементи или да създадат нови акценти в снимката.
На равни едноцветни и скучни фонове, подобни ефекти стоят добре и освежават кадъра.