Къде, кога и как да летим с дрон

Гложенски манастир
Законът:
„Полетите на дистанционно (безпилотно) управляеми въздухоплавателни средства се провеждат след писмено разрешение на ГД ГВА в резервирано въздушно пространство.“ (съгласно чл.13, ал.5 на Наредба №2 за Правилата за полети – обн., ДВ, бр. 26 от 23.03.1999 г., вкл. нейните изменения и допълнения).
За получаване на разрешение за провеждане на полети с използване на дистанционно (безпилотно) въздухоплавателно средство, моля, да изпратите, не по-късно от 5 (пет) работни дни преди датата на планирано използване, искане (заявка) до Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ на адрес 1000 София, ул. Дякон Игнатий 9, и/или по електронната поща на адрес caa@caa.bg
За нарушение на горната разпоредба, на лицата се налага глоба в размер от 1000 до 10000 лева съгласно чл.144, т.5 от Закона за гражданско въздухоплаване.

Параклис Св. Йоан Летни, Пчелина
Законът, както е видно е от 1999 година, когато още няма дронове. И видно е нефункциониращ и неадекватен. Законът не прави разлика между летателен апарат, с товароподемност 100 кг., каквито се използват в киното и в селското стопанство и детска играчка, купена от Джъмбо за 30 лева, която тежи 100 грама. При положение, че към момента има хиляди продадени любителски дронове и десетки хиляди играчки, излиза че голяма част от българите, включително и децата, вършат закононарушение. Често виждам деца в парка да си играят с дрончета. И те ли трябва да подават молба за разрешение за планиран полет? Да не говорим че ГД ГВА не са в състояние да обработят едновременно такова количество молби, колкото са дроновете у нас.
Всички се надяваме в скоро време да има обща за цяла Европа регулация на този вид полети. Проектозаконът е за полети на височина до 130 метра и машини с тегло под 1 кг. да летят свободно, без никакви ограничения, с изключение на забранените за полети зони и не над струпвания от хора. Но докато не можем да разчитаме на адекватен и приложим закон, добре е да се придържаме към някакви общовалидни норми и правила.

Царевец, Велико Търново
– Да не летим над забранени за полети зони (no fly zones). Такива са обикновено районите около летищата, авиобазите, стадионите, военните поделения. За всяка страна можете да ги видите на сайта на DJI https://www.dji.com/flysafe/geo-map
За територията на България те са изключително малко. Могат да бъдат налагани и временни ограничения, както бяха затворени за полети части от София по време на европредседателството.
– Да не летим над струпвания от хора. Концерти, митинги, публични събития, където се събират множество хора. Рискът от падане на дрона е минимален, но съществува. И при падане от по-голяма височина върху човек, може да го нарани, дори да го убие, ако дронът е по-тежък.

Бургаските солници
– Да не летим с хакнати и кракнати машини, на височина по-голяма от разрешената. За голяма част от дроновете DJI имат ограничение от 500 метра във височина, над точката на излитане. Вдигането на машината на километри нагоре в атмосферата, създава предпоставки за сблъсък с редовната авиация – граждански, товарни, селскостопански, военни самолети. Тъй че спазвайте фабричните ограничения и не поставяйте нелицензиран софуер на вашите машини. Това крие риск и за самия дрон.
– Да не летим нощем. Нощните полети в повечето европейски страни са забранени. Освен това крият и рискове за дрона. Нощем не работят датчиците за препятствие, които предпазват машината от сблъсък.

Арката на Беклемето
И няколко съвето за по-безопасен полет.
– Не летете с неизправни дронове. Съобразявайте се с предупрежденията от екрана, примерно липса на GPS сигнал от спътниците, некалибриран компас и т.н.
– Не летете при лоши метеорологични условия – дъжд, сняг, мъгла, буря, силен вятър (над 8-10 метра в секунда). Устойчивостта на вятър зависи от размерите, теглото и мощността на дрона, но има риск по-силен вятър да отвее машината надалеч и да я загубите. Ако видите на екрана предупреждение за силен вятър, по-добре свалете дрона и го приберете. Понякога е възможно долу на земята да няма вятър и времето да ви се струва спокойно, но във височина да има силно въздушно течение. Особено в котловини и каньони.
– Избягвайте да летите около източници на силни електромагнитни полета – антени, далекопроводи, радиорелейни станции. Както и големи метални конструкции, които биха могли да объркат компаса на машината.

Крави в язовир Жребчево
– Особено внимателни бъдете с жиците и тънките клони на дърветата. Датчиците за препятствия на дрона засичат по-големите обекти, но не могат да засекат тънки клони или жици и има риск да ударите дрона в тях.
– Съобразявайте посоката на вятъра. Ако вятърът е попътен, ще отидете бързо до желаното място, но на връщане ще е насрещен и ще забавя скоростта на придвижване. Не разчитайте прекалено на автоматичното връщане при спадане на напрежението в батерията. Дронът е програмиран, когато батерията остане на 30% от капацитета си, да се прибира обратно сам, в точката на излитане. Но ако сме използвали 70% от батерията за да летим само в една посока, няма как с останалите 30% дронът да прелети обратно същото разстояние.

Поморийското езеро, пясъчната коса
– Имайте предвид че при ниски температури и при разреден въздух, батериите на дрона се изтощават по-бързо.
– Осигурете си равно и спокойно място за излитане и кацане. Рисково е да хващате дрона в движение с ръка, особено по-големите машини, с по-твърди перки. Не е препоръчително да излитате и кацате на натоварени пътища и магистрали. Може при спускане и подготовка за кацане, която трае няколко секунди, да изскочи бързодвижещ се автомобил, и да не успеете да вдигнете дрона навреме. Дори и да не го удари, силната въздуша струя от преминаващото транспортно средство може да увлече дрона и да го преобърне.
– Гледайте картата докато летите, стрелката сочи в каква посока се движите спрямо началната точка на излитане. Оглеждайте терена отгоре през камерата, за да можете да се ориентирате, ако се наложи ръчно прибиране. И не забравяйте, че над 90% от разбитите и загубени дронове са поради пилотски грешки 🙂

Дунав
С две думи – летете спокойно и колко си искате в планината и в полето. Там не застрашавате никого, рискът е единствено да изгубите дрона си. А дори и да сте взели разрешение от ГД ГВА за полет, при инцидент носите изцяло отговорността.
Още въздушни снимки можете да разгледате тук.