Къде, кога и как да летим с дрон
Безпилотните радиоуправляеми средства, известни още като дронове, станаха изключително популярни напоследък. Защото дават на фотографа голяма творческа свобода по отношение гледната точка и зрителния ъгъл. Снимки на уж същите, уж познатите неща, а привличат вниманието, защото ги виждаме от друг ъгъл, така, както не сме ги виждали до тоя момент. През погледа на птиците.
Разбира се, когато снимаме с дрон, трябва да спазваме същите правила, както когато снимаме с фотоапарат. Но и редица други, свързани с полета.
– Да не летим над забранени за полети зони (no fly zones). Такива са обикновено районите около летищата, авиобазите, стадионите, военните поделения. За всяка страна можете да ги видите на сайта на DJI https://www.dji.com/flysafe/geo-map
За територията на България те са изключително малко. Могат да бъдат налагани и временни ограничения, както бяха затворени за полети части от София по време на европредседателството.
– Да не летим над струпвания от хора. Концерти, митинги, публични събития, където се събират множество хора. Рискът от падане на дрона е минимален, но съществува. И при падане от по-голяма височина върху човек, може да го нарани, дори да го убие, ако дронът е по-тежък.
– Да не летим с хакнати и кракнати машини, на височина по-голяма от разрешената. За голяма част от дроновете DJI имат ограничение от 500 метра във височина, над точката на излитане. Вдигането на машината на километри нагоре в атмосферата, създава предпоставки за сблъсък с редовната авиация – граждански, товарни, селскостопански, военни самолети. Тъй че спазвайте фабричните ограничения и не поставяйте нелицензиран софуер на вашите машини. Това крие риск и за самия дрон.
– Да не летим нощем. Нощните полети в повечето европейски страни са забранени. Освен това крият и рискове за дрона. Нощем не работят датчиците за препятствие, които предпазват машината от сблъсък.
И няколко съвета за по-безопасен полет.
– Не летете с неизправни дронове. Съобразявайте се с предупрежденията от екрана, примерно липса на GPS сигнал от спътниците, некалибриран компас и т.н.
– Не летете при лоши метеорологични условия – дъжд, сняг, мъгла, буря, силен вятър (над 8-10 метра в секунда). Устойчивостта на вятър зависи от размерите, теглото и мощността на дрона, но има риск по-силен вятър да отвее машината надалеч и да я загубите. Ако видите на екрана предупреждение за силен вятър, по-добре свалете дрона и го приберете. Понякога е възможно долу на земята да няма вятър и времето да ви се струва спокойно, но във височина да има силно въздушно течение. Особено в котловини и каньони.
– Избягвайте да летите около източници на силни електромагнитни полета – антени, далекопроводи, радиорелейни станции. Както и големи метални конструкции, които биха могли да объркат компаса на машината.
– Особено внимателни бъдете с жиците и тънките клони на дърветата. Датчиците за препятствия на дрона засичат по-големите обекти, но не могат да засекат тънки клони или жици и има риск да ударите дрона в тях.
– Съобразявайте посоката на вятъра. Ако вятърът е попътен, ще отидете бързо до желаното място, но на връщане ще е насрещен и ще забавя скоростта на придвижване. Не разчитайте прекалено на автоматичното връщане при спадане на напрежението в батерията. Дронът е програмиран, когато батерията остане на 30% от капацитета си, да се прибира обратно сам, в точката на излитане. Но ако сме използвали 70% от батерията за да летим само в една посока, няма как с останалите 30% дронът да прелети обратно същото разстояние.
– Имайте предвид че при ниски температури и при разреден въздух, батериите на дрона се изтощават по-бързо.
– Осигурете си равно и спокойно място за излитане и кацане. Рисково е да хващате дрона в движение с ръка, особено по-големите машини, с по-твърди перки. Не е препоръчително да излитате и кацате на натоварени пътища и магистрали. Може при спускане и подготовка за кацане, която трае няколко секунди, да изскочи бързодвижещ се автомобил, и да не успеете да вдигнете дрона навреме. Дори и да не го удари, силната въздуша струя от преминаващото транспортно средство може да увлече дрона и да го преобърне.
– Гледайте картата докато летите, стрелката сочи в каква посока се движите спрямо началната точка на излитане. Оглеждайте терена отгоре през камерата, за да можете да се ориентирате, ако се наложи ръчно прибиране. И не забравяйте, че над 90% от разбитите и загубени дронове са поради пилотски грешки 🙂
С две думи – летете спокойно и колко си искате в планината и в полето. Там не застрашавате никого, рискът е единствено да изгубите дрона си. А дори и да сте взели разрешение от ГД ГВА за полет, при инцидент носите изцяло отговорността.
Още въздушни снимки можете да разгледате тук.