Помня времето на класическата фотография, когато получавах в пощата си едни рекламни каталози с фотографски филтри. Имаше какви ли не – блър филтри, спийд филтри, софт филтри, градиентни, ефектни, за звездички… Десетки филтри, които бяха изместени и заменени от фотошоп и другите редактиращи програми. Само поляризационните и неутралните филтри няма как да бъдат софтуено имитирани. Те са много често използвани в пейзажната фотография.
Неутралния филтър е на практика едно тъмно стъкло, което ограничава светлината, която минава през обектива.
Това е необходимо, в случай че през деня, когато е светло искаме да постигнем бавни скорости на затвора, за да размажем движещи се води или облаци. По този начин, с присъствието на резки и нерезки обекти в кадъра, пресъздаваме по-убедително усещането за динамика и движение.
ND 1000, 79 sec.
Неутралните филтри могат да бъдат с различна плътност. Различните плътности спират различно количество от светлината, която трябва да премине през обектива.
ND 2 редуцира 1 f-stop от светлината (намалява една стойност на блендата, скоростта или исото)
ND 4 – 2 f-stop
ND 8 – 3 f-stop
ND 16 – 4 f-stop
ND 32 – 5 f-stop
ND 64 – 6 f-stop
ND 100 6.2/3 f-stop
ND 128 – 7 f-stop
ND 256 – 8 f-stop
ND 400 – 8.2/3 f-stop
ND 512 – 9 f-stop
ND 1000 (1024) – 10 f-stop
ND 8, 1.3 sec.
Така можем да изчислим, каква скорост трябва да нагласим на фотоапарата, след като поставим съответния НД филтър. Фотоапаратите могат да пресмятат и да нагласят автоматично скорости само до 30 секунди, за по-дълги експонационни времена, трябва ние да си направим сметките.
Примерно при едни и същи настройки на блендата и исото, ако апаратът ни показва скорост на затвора от 1/125 сек., ако сложим НД 8, скоростта вече ще бъде 1/15 сек. (Понеже сваля с три стопа, трябва числото 125 три пъти да го разделим наполовина). При НД 1000, скоростта вече ще бъде 8 секунди.
Можем да извършваме тези действия на ум, но много по-лесно е да си изтеглим приложение за телефона, което дори е съчетано с таймер.
Така нещата се опростяват максимално. Нагласяме апарата, виждаме какви стойности на скоростта отчита, превключваме в режим BULB (ако ще снимаме със скорости по-бавни от 30 сек.), поставяме НД филтъра, задаваме на приложението първоначалната скорост, която апаратът ни е показал и номера на НД-то и включваме таймера. В същото време с дистанционното активираме затвора на фотоапарата. Когато таймерът ни подаде звуков сигнал, с дистанционното прекъсваме експонацията и снимката е готова.
ND 8, 1/3 sec.
Хубавото на тия дълги експонации е, че много трудно можеш да преекспонираш или недоекспонираш кадъра, ако се разсееш.
Колкото е по-дълга експонацията, толкова е по-голям толерансът. При експонация, примерно от 4 минути, ако сбъркаш с една минута, това ще е 1/4 f-stop, почти няма да се усети в картинката.
ND 32, 13 sec.
По този начин, с НД филтри и много дълги експонации можем да снимаме многолюдни пространства без хората в тях. Защото хората се движат и не оставят следи в кадъра. Ето един кадър от Венеция, привечер, когато улиците са пълни с хора, а каналите с лодки. Единствено няколко лодки са оставили светли следи.
ND 1000, 333 sec.
Когато купуваме НД филтри е добре да избираме от познати и проверени марки. Наистина са по-скъпи, но не си струва да си дадем парите за някое неизвестно къде произведено стъкло, което променя непоправимо цветовете в кадъра и дори да сме снимали в РОУ, не можем да оправим картинката. Попадал съм на некачествени НД филтри, които направо изрязват част от светлинния спектър и после определени цветове липсват в изображението.
Variable ND Filters, сиреч такива с променлива плътност също не бих препоръчал, особено от по-евтините. Те представляват два поляризационни един върху друг, две решентки, които се наслаглават една върху друга, и много често също променят цвета в картинката. А някои дори намаляват разрешителната способност на обектива и размазват в известна степен изображението.
ND 1000, 61 sec.
Използването на неутрални филтри изисква апаратът да бъде поставен на статив.
ND 1000, 238 sec.